Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2014

Η ιστορία των Πομάκων ξεκινάει από το αρχαίο θρακικό φύλο των Αγριάνων.....

Ομιλία Ιμάμ Αχμέτ στην Ένωση Απόστρατων Αξιωματικών Στρατού Ξάνθης (Ε.Α.Α.Σ.).

Ο εκδότης της εφημερίδας μας και πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Πομάκων, κ. Ιμάμ Αχμέτ, συμμετείχε στην εκδήλωση που έγινε στη Λέσχη Αξιωματικών στην Ξάνθη από την Ε.Α.Α.Σ., στις 27.11.2013.

Στην κατάμεστη αίθουσα, από επισήμους και αξιωματικούς, ο κ. Ιμάμ ευχαρίστησε τον πρόεδρο της Ένωσης, κ. Γεωργιάδη, για τη δυνατότητα που του δίνει να μιλήσει για τους Πομάκους και στη συνέχεια προχώρησε στην ομιλία του.

Αρχικά, αναφέρθηκε στην πομακική ιστορία από τα αρχαία χρόνια μέχρι και την οθωμανική περίοδο ενώ στη συνέχεια έθιξε το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Πομάκων που παραβιάζονται από τον τουρκικό εθνικισμό, κάνοντας αναφορές σε ζητήματα εκπαιδευτικά, θρησκευτικά, γλωσσικά.

Στη συνέχεια παραθέτουμε ένα μέρος της oμιλίας του κ. Ιμάμ που αφορά την ιστορία των Πομάκων:

«Η ιστορία των Πομάκων ξεκινάει από το αρχαίο θρακικό φύλο των Αγριάνων και τις πολιτιστικές επιδράσεις που δέχθηκε αυτό στο πέρασμα των αιώνων από συγγενείς ή ξένους λαούς. Σταθμός στην ιστορική πορεία των Πομάκων αποτελεί ο γλωσσικός εκσλαβισμός τους, καθώς ερχόμενοι σε επαφή με διάφορα σλαβικά φύλα κατά τη βυζαντινή περίοδο πήραν ως μητρική γλώσσα τη σλαβική, κρατώντας όμως και αρκετές ελληνικές λέξεις που διασώζονται μέχρι και σήμερα στο λεξιλόγιο τους. 

Επόμενος σταθμός της πομακικής ιστορίας αποτελεί η αποδοχή του ισλάμ που δεν έγινε από τους Οθωμανούς, όπως παρουσιάζει η τουρκική προπαγάνδα σήμερα, αλλά από τους δερβίσηδες από το Χορασάν (σημερινό Ιράν) που διέδωσαν τον μπεκτασισμό στην Χερσόνησο του Αίμου. Η διάδοση του Αλεβιτικού ισλάμ έγινε από τον μαθητή του Χατζή Μπεκτάς Βελή, Σαρί Σαλτίκ, τον 13ο αιώνα και αφορούσε εκτός από τα βουνά της Ροδόπης και περιοχές όπως η Αλβανία και η Βοσνία. 

Ακολούθησε η Οθωμανική κατάκτηση των Βαλκανίων τον 14ο αιώνα, κατά την οποία, το 1381 ο Εβρενός μπέης κυρίευσε την περιοχή της οροσειράς της Ροδόπης και την Κομοτηνή, ενώ ο Τιμουρτάς πασάς τις περιοχές της Γενισέας – Νέστου μέχρι τις Σέρρες (Οθωμανική ιστορία, 4ος τόμος, κεφάλαιο «Κατάληψη της χώρας των Θρακών, έτος Εγίρας 768»).

Την επόμενη χρονιά, το έτος 1382, στο γάμο του Γιλντιρίμ Μπαγεζίτ, διαδόχου του Μουράτ του Α’, ο Εβρενός μπέης, γυρίζοντας από την Κομοτηνή, προσέφερε 100 εύσωμους, εμφανίσιμους, ξανθούς νέους και 100 όμορφες παρθένες από την οροσειρά της Ροδόπης (δηλαδή Πομάκους), ως δώρο. Από αυτούς, δέκα αγόρια και δέκα κορίτσια δόθηκαν, επίσης, ως δώρο, στον βασιλιά της Περσίας Ουβέϊς και στον βασιλιά της Αιγύπτου Μπιρκούκ, που ήταν παρόντες στη γαμήλια τελετή (Οθωμανική ιστορία, τ.4ος, κεφάλαιο «Διεθνείς Σχέσεις», σ.393). 

Κατά συνέπεια είναι λάθος αυτό που γράφουν διάφοροι ξένοι ιστορικοί ότι οι Πομάκοι δέχθηκαν το ισλάμ τον 17ο αιώνα γιατί εκείνοι την εποχή οι Οθωμανοί διώκουν και σφάζουν τους Μπεκτασήδες και προωθούν την επικράτηση του σουνιτικού ισλάμ, γεγονός που εγκαινιάζει και τον εκτουρκισμό των Πομάκων. Ο διωγμός ξεκίνησε με φετουβάδες (ιερονομικές ρήτρες) που εξέδωσε ο νομοθέτης του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, Ibn – i Suud Efendi, που ήταν θρησκόληπτος και βάρβαρος ιερωμένος, μετατρέποντας τους νόμους της σαρίας σε οθωμανική σουνιτική σαρία. Όλοι οι ετερόδοξοι μουσουλμάνοι θεωρούνταν άπιστοι και θανατώθηκαν χιλιάδες με την εφαρμογή των παραπάνω νόμων. 

Οι Πομάκοι εξαναγκάστηκαν να δεχθούν τον σουνιτισμό με μόνο αντάλλαγμα την απαλλαγή τους από το βαρύτατο χαράτσι του Οθωμανικού κράτους. Ο αποκεφαλισμός του Πομάκου δερβίση Βελή Δάντσο στον Εχίνο, ο διωγμός των δερβίσηδων του τεκέ της Ρούσας, ο διωγμός των δερβίσηδων της Αδριανούπολης που κατοικούνταν και από Πομάκους είναι χαρακτηριστικά περιστατικά. 

Να σημειώσουμε εδώ και τους περίφημους Πομάκους παλαιστές της Αδριανούπολης όπως ο Κελ Αλίτσο, Πομάκ Οσμάν, Κοτζά Γιουσούφ, Κουρτδερελή, Αδαλή Χαλήλ κ.α. 

Σήμερα στην ελληνική Θράκη, έχουν απομείνει μπεκτασήδες σε λίγα ορεινά χωριά της Ροδόπης και του Έβρου. 

Παρόλο που σήμερα οι Πομάκοι (μουσουλμάνοι σουνίτες) είναι κατά κοινή παραδοχή οι πιο πιστοί μουσουλμάνοι, απειλούνται από τις ενέργειες της Τουρκίας η οποία χρησιμοποιεί τη θρησκεία για πολιτικούς σκοπούς»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου